SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Thursday, June 09, 2005

Houdoe, Brabants' mooiste woord

Volgens ruim 3000 Brabanders (van de 6211 ingestuurde reacties) is houdoe Brabants' mooiste woord. Het zal zeker het bekendste woord zijn, maar of het nou werkelijk het mooiste woord is? Het is in iedergeval afgeleid van een mooie wens: houd u goed! Veel lezers kozen het woord, omdat houdoe het meeste naar Brabant rook. Jaja... maar wáár zijn zibbedeeske en skottelslet (volgens BD: schottelslet) gebleven? Ergens na de top 3 in ieder geval. Meepesant (tegelijkertijd) en durske (meisje) eindigden namelijk als tweede en derde.

Ondanks dat kinderen niet meer met het Brabantse dialect worden opgevoed, is het Brabants zeker wel hip, zoals het BD beschrijft. De cabarertiers Theo Maassen, Hans Teeuwen, Mark van de Veerdonk (en hoe kan het BD Guido Weijers vergeten?!) laten dat zien door in hun shows plat Brabants te praten. Da's toch mooi!

En ondertussen blijven we met z'n allen ook de zachte G wel gebruiken... dus onze afkomst blijf je toch wel horen (gelukkig!). Ook al heb ik eindelijk eens geleerd doeg te zeggen in plaats van houdoe.... Nu mag 't ineens weer, want da's hip. Ben toch benieuwd hoe mensen in 't Noorden reageren op een houdoe... als Brabander kan ik op commentaar dan in iedergeval zeggen: da's toch wel mooi Brabants mooiste woord!

Houdoe wàr!

6 Comments:

  • At 09 June, 2005 16:29 , Anonymous Anonymous said...

    haha, moet je dat echt nog vragen? Denk dat je wel een redelijke inschatting kan maken:P Of het nou 'hip' is of niet.

     
  • At 09 June, 2005 17:37 , Blogger di-jan said...

    Maar ze willen houdoe algemeen, nationaal geaccepteerd maken of hoe je dat ook zegt. Dat zou pas cool zijn!
    En wist je dat jouw weblog bovenaan in Google staat als je zoekt op 'skottelslet'??? :) Haha...heb ik niet zelf geprobeerd hoor, van Marloes gehoord ;)
    En nou hoorde ik vandaag dat 'schottelslet' tot mooiste woord van Gelderland is gekozen...Ooooh! Cool! En het was ook al Limburgs mooiste woord!
    Nou...houdoe!

     
  • At 10 June, 2005 08:47 , Blogger Jop said...

    Ik ben ook brabander, maar heb me eerlijk gezegd toch het 'ajuus' uit het Oosten aangeleerd. Sorry!:P

     
  • At 17 June, 2005 15:29 , Anonymous Anonymous said...

    Ik kan der wel mee leven. Zelf zeg ik nml altijd houdoe als brabander zijnde... Volgens mij komt er nog een keer een tijd dat dit een Nederlands woord wordt dat in het woordenboek zal gaan komen...

     
  • At 29 September, 2005 09:27 , Anonymous Anonymous said...

    1 [Ned.] afscheidsgroet in Brabant en Limburg

     
  • At 29 September, 2005 09:53 , Blogger SnoopS said...

    daar ben je op tijd bij zeg ;), met je reactie :P

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home