SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Sunday, June 07, 2009

Panamanama

Soms moet je gewoon een beetje gek doen. Niet dat ons schema al zo vast stond, maar over Panama hadden we 't gehad en dat was toch echt buiten 't schema gevallen. Maar plannen zijn er om te wijzigen. En zo gebeurde.

We zitten nu namelijk op Bocas del Toro, een eiland(engroep) voor de kust van Panama in de Caribische zee. Mooie blauw-groene zee, relaxte sfeer, relaxte mensen en lekker warm. Om niet te zeggen loeiheet. Maar ach, langzaam went 't wel een beetje die temperatuur. En die onverwachte regenbuien ook. De armoede is hier wel wat groter dan in Costa Rica. Hier krijg ik wat Zuid-Amerikagevoel bij soms. Kinderen op straat met schoenpoets of bedelend, de stoffen en tasjes en doeken uit Bolivia en alles net wat provesorischer of wat meer bij elkaar. Net zoals in 't minibusje waar we weer met weet ik veel hoeveel mensen in pasten. Wat opvouwstoeltjes ertussen en 't past allemaal wel. Tassen op 't dak. Prachtig! Alleen hier hadden ze dan wel weer blazers om 't een beetje fris te houden.

Panama
Vandaag een erg mooie reis gemaakt vanaf Puerto Viejo in 't zuiden van Costa Rica naar de grens met de bus (niet zo spannend), daarna over een oude treinbrug over een enorme rivier naar de Panamese grens. Daar moesten we bewijzen dat we Panama uitgingen en dat konden we niet. Dus hebben we een buskaartje gekocht vanaf daar naar San Jose, alleen is dat zo uit de route na Panama stad dat we die nooit gaan gebruiken. Maargoed. Vervolgens hebben allerlei mensen zich over ons heen gestort om ons in een taxi te krijgen. Deze keer hebben we ons echter staand weten te houden en zijn we lekker in de bus gestapt. Na die bus nog een bus en daarna nog de boot. En nu in een fijn hostel, waar toevallig ook de Israeli' s zitten.
De hele reis ging best vloeiend en iedereen was erg behulpzaam. En nu hebben we weer 5 dollar bespaard, dus die kunnen we dan vanavond als cocktail opdrinken. Mmm...

Blubblub
Gisteren trouwens gesnorkeld bij Puerto Viejo. Veel golven, veel dood koraal en gelukkig ook wel heel veel bijzondere vissen. 't Hele kleine blauwe visje met lichtgevende (!) lichtblauwe stippen was onze favoriet. Daarna teruggewandeld door de jungle. Mam, niet te hard schrikken. Blijkbaar zijn we langs een gifitige gele slang gelopen zonder 't doorgehad te hebben. Net na 't oversteken van een rivier (door 't water ja) kwamen we wat Nederlanders tegen die zeiden dat er slangen zaten langs 't pad. Daarna maar een beetje meer opgelet dus. Geen slang gezien. Wel enorm veel krabben (in allerlei soorten en maten), aapjes (die heb ik straks wel genoeg gezien ;-) en hagedisjes/salamanders (we weten 't verschil niet). En de zee. Jungle naast zee is echt perfect gewoon.

Gister ook nog lekker Bob Marley-muziek live (gecoverd natuurlijk) geluisterd in een bar en ook nog een naar een meisje die me een heel klein beetje deed denken aan Marike Jager. Weet alleen niet meer helemaal hoe ze heette... Iets met aan 't eind Karma. Uit Australie. Was leuk!

Ja, 't betere leven is toch echt hier. En door onze verandering van plannen is 't ook net alsof ik maanden op reis ben. Helaas is dat toch niet helemaal zo, maar zo voelt 't op 't moment wel. Lekker vrij. Dus daar ga ik zo maar weer van genieten.