SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Thursday, May 25, 2006

Spaanse examens

De examens komen eraan. Wil ik voor het cultuurelement op deze weblog wel even uitleggen hoe dat hier werkt. De vakken waarbij ik examen heb, heb ik ook een presentatie moeten houden. De ene een week of twee geleden, de andere nog twee weken eerder. Deze presentaties tellen mee voor je eindcijfer. Maar niet zoals in Utrecht als 10% of 40% of hoeveel procent dan ook, nee. Ze tellen mee. Meer weet je niet. En wat ik er voor cijfers voor had? Géén idee! Ik kreeg bij beiden "muy bien" (heel goed) te horen en bij m'n fotografiepresentatie kwam de docent nog handjeklappen. Tot zover mijn presentatiecijfer.

Het examen zelf. De stof die je moet leren is vaak ook redelijk onduidelijk. Waar we bij het politieke vak al een week of 10 presentaties van studenten hebben, hoeven we hier (als ik het tenminste goed begrepen heb) niets van te weten. Waarom zou je dan uberhaupt nog naar die colleges gaan? Nouja, ik ben vaak wel geweest, maar ik begrijp helemaal waarom de klas altijd maar half gevuld was. Wat je dan wel moet leren voor het tentamen? Een reader van 157 pagina's *slik* in het Spaans, waarvan ik pas een week geleden doorhad waar je die op moest halen.
Dan Geschiedenis van de fotografie. Daar begreep ik nooit wat we moesten leren. We hebben wel een reader gekregen met wat het vak ongeveer inhoud, welke fotografen we ongeveer behandelen en ik had ook wel door dat de presentaties hier wel van nut waren. Inderdaad. Voor het tentamen moet ik nu de stof van de presentaties leren en één hoofdstuk uit een boek. Maar om daarachter te komen ben ik al een keer bij de docent langsgeweest. Die was erg aardig, vroeg nog naar hoe het in Nederland gaat en of ik het leuk vind hier in Spanje en toen ik wegging zei hij dat ik me niet druk moest maken en dat hij een mooi cijfer voor me zou maken.

Precies. Een mooi cijfer voor iemand maken. Of een lelijk cijfer. Afhankelijk van of de docent je mag. Het kan hier allemaal, vermoed ik. Wie houdt er namelijk in de gaten hoe goed of slecht je presentatie of examen was? Niemand! Ik weet niet wat ik voor m'n presentaties heb gehaald en ook niet hoe zwaar ze meetellen. Dat is maar net wat de docent ervan wil maken. Nou heb ik wel een goede indruk achtergelaten bij m'n fotografiedocent, maar van de politieke docente heb ik geen idee.

Ik ben benieuwd en vraag me wel af in hoeverre het nut heeft als Erasmusstudent je tentamen tot in den treure te leren. Ze kunnen er toch elk willekeurig cijfer bovenzetten, "als ze maar zien dat je er nu wat meer van weet". Dat was ook wat een medestudent zei die hier al een half jaar langer is. Als ze maar aan je antwoord kunnen zien dat je de tekst hebt gelezen, ook al weet je het antwoord op de vraag misschien niet... Lang leve de Erasmusstudenten!

Het systeem is dus lekker ondoorzichtig en onduidelijk, maar wie weet slaag ik er wel mee.
En als je zin hebt om te duimen....
31 mei - Relaciones exteriores y politica exteriior de la Unión Europea
6 juni - Historia de la fotografía
Ik weet alleen nog niet hoelaat ik ze heb of waar. Die info volgt nog. Het blijft toch Spanje hè....

6 Comments:

  • At 25 May, 2006 13:51 , Blogger Maarten said...

    Ik zal duimen. En nu weer huphup aan de slag met je 154 bladzijdes. :P

     
  • At 25 May, 2006 13:59 , Anonymous Anonymous said...

    ja, studeren maartje! ;) succes ermee.

     
  • At 25 May, 2006 22:18 , Anonymous Anonymous said...

    Succes met leren!

     
  • At 26 May, 2006 12:06 , Anonymous Anonymous said...

    Ik ga voor je duimen hoor :). Heel veel succes!

     
  • At 26 May, 2006 12:07 , Anonymous Anonymous said...

    Wij zullen op het goede moment een kaarsje opsteken, vooropgesteld da we de tijdstippen weten!

    Papa en mama

     
  • At 26 May, 2006 13:40 , Anonymous Anonymous said...

    Maak je niet te druk. Je gaat dat echt wel halen. Het werkt echt zoals je het beschrijft. En zo'n lief meisje laten ze echt wel slagen. Liefs Judy

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home