SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Tuesday, May 10, 2005

Kouwe schotel

Naar aanleiding van m'n vorige post, is er gisteren bij de barbecue van m'n studie, met een glaasje wijn in de hand, flink gediscussieerd over enkele Brabantse woorden. Skottelslet was heel populair, vooral als aanspreekvorm. En niet eens onsuccesvol, er werd zelfs naar deze aanspreekvorm geluisterd!

Maar dan de term van de dag: kouwe schotel!
Er werden al meteen grapjes gemaakt over mijn uitspatting van vorig jaar, toen ik - schijnbaar goed hoorbaar - "Hè bah, kouwe schotel!" riep, bij het zien van (natuurlijk) koude schotel.
En dit jaar was de koude schotel weer present en ik maakte weer een dergelijke opmerking, vergetende dat ik dat vorig jaar ook al deed. Toen was het hek van de dam. De rest van de avond was er koude schotel, kouwe schotel en bij verbeterpogingen koude huzarensalade of koude huzarenschotel. En tenslotte besloten wij, als Brabanders, dat er - gezien de temperatuur - wel degelijk een koude schotel was. Helaas was 't fototoestel toen niet in de buurt om dit vast te leggen. Maar koud was 'ie wel degelijk!

5 Comments:

  • At 10 May, 2005 15:00 , Anonymous Anonymous said...

    Koude schotel of huzarensalade. Brrrr.
    Men neme een hele hoop ingredienten waarbij je denkt 'dat kan niet bij elkaar', dan gooit men dat toch bij elkaar en daarna pretendeert men dat het een culinaire vondst is.
    Huzarensalades zijn niets anders dan de drol van de gastronomie.
    Zo is het en zo zal het blijven.

     
  • At 10 May, 2005 16:18 , Anonymous Anonymous said...

    brr... ik moet ook niets hebben van koude schottel, ons mam en ons huis enz. is ook typisch brabants. of ik ben aangereden om 8.00 u... zoeiton, ik woon lang piet ipv naast...

     
  • At 10 May, 2005 17:55 , Blogger di-jan said...

    Ja! Er was wel degelijk koude schotel! En daar op lag koude schotel! Ernaast stond dan weer een bakje huzarensalade, volgens intimi...

     
  • At 10 May, 2005 17:55 , Blogger di-jan said...

    Ik wilde trouwens ook een soortgelijke post doen, maar helaas...je was me voor.

     
  • At 14 May, 2005 14:42 , Blogger Sandmannetje said...

    en die kouwe schotel op de kouwe schotel was best lekker!

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home