SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Monday, October 17, 2005

Lesje Spaans voor beginners

Wil je ook een beetje Spaans leren? Heb je plannen om Madrid te bezoeken in 't voorjaar van 2006? En wil je dan niet met je mond vol tanden staan als een Spanjaard je dan aanspreekt?

Onthou dan in iedergeval de volgende woorden en zinnen, zodat je je nog enigszins kunt redden tussen de gebrekkig of niet-engelssprekende Madrilenen :)

Hallo - ¡Hola!
Goededag - ¡Buenos diás!
Goedemiddag - ¡Buenos tardes!
Goedeavond/Goedenacht - ¡Buenas noches!

Doei - ¡Adiós!
Tot later - ¡Hasta luego!
Tot ziens - ¡Hasta la vista!

Hoe gaat het? - ¿Cómo estáis?
Hoe gaat het? - ¿Qué tal?
Heel goed - Muy bien
Het gaat natuurlijk nooit slecht met je, dus dat heb je niet nodig ;-)

Hoe heet je? - ¿Cómo se llamas?
Ik heet ... - Me llamo ....
Waar woon je? - ¿Dónde vives?
Ik woon in ... - Vivo en ...
Waar kom je vandaan? - ¿De dónde eres?
Holland - Holanda

Hoe schrijf je ...? - ¿Cómo se escribe ...?
Hoe zeg je ... in 't Spaans? - ¿Cómo se dice ... en español?
Wat betekent ...? - ¿Qué significa ...?

Hoeveel kost het? - ¿Cuánto cuesta? / ¿Cuánto vale?
Hoeveel kosten ze? - ¿Cuánto cuestan? / ¿Cuánto valen?
1 - 10 - un, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez
euro - euro (spreek uit e-uro)

Ik weet niets meer te zeggen woordjes:
Ok - Vale
Eens kijken - A ver
Aandacht vragen - Oye
Instemmend, aanvullend - Claro
Nou - Bueno

En als je 't écht niet meer weet:
Ik weet het niet - No sé.
Ik spreek geen Spaans - No hablo español.

Over twee weken is de overhoring ;)
¡Suerte!

pssht... dat betekent succes!

15 Comments:

  • At 17 October, 2005 17:28 , Anonymous Anonymous said...

    ¡Hola!, de belangrijkste zin staat er niet bij: "Waar is de wc?"
    Onmisbaar hoor! En bedankt voor de les!

     
  • At 17 October, 2005 17:37 , Anonymous Anonymous said...

    komt zeker van pas :D gracias ;)

     
  • At 17 October, 2005 17:38 , Blogger SnoopS said...

    Waar is de wc komt in les 2.
    Nog even ophouden dus ;-)

    Gracias had er ook wel in gemogen, evenals de nada. ook in les 2 dan maar ;)

     
  • At 17 October, 2005 17:40 , Blogger Jop said...

    Jij bent een lekker ding!
    Ik hou van je!
    Etc, etc!;-)

    Dat mis ik nog!:P

     
  • At 17 October, 2005 17:47 , Anonymous Anonymous said...

    Lol

    Mocht ik voor mijn pensioen ff tijd hebben, ik ga het zeker leren :P

     
  • At 17 October, 2005 18:06 , Blogger di-jan said...

    En cerveza dan??? :P

     
  • At 17 October, 2005 19:15 , Blogger Maarten said...

    Precies Di-jan. Die miste ik ook al.

    Een mooie aanvulling op de basiskennis die ik vroeger via Bassie en Adriaan gehad heb. :)

     
  • At 17 October, 2005 19:58 , Blogger Elsjefieder said...

    En niet te vergeten, met dank aan de Kassameisjes:
    'formitado' --> da's kotsen in het Spaans!

     
  • At 17 October, 2005 22:37 , Blogger SnoopS said...

    volgens mijn woordenboek is dat toch echt vomitar :)

    en de v spreek je uit als een b (dat had eigk er ook nog ff bijgemoeten, komt ook in les 2, denk dat ik jullie nog ff zoet kan houden ;-)

    en vomitar = hele werkwoord
    he vomitado = ik heb gekotst (voltooid deelwoord dus)
    vanaf jij t/m zij + vomitado
    has
    ha
    hemos
    habéis
    han

    dus jullie hebben gekotst is dan habéis vomitado.

    zo, nu gaat de stof meteen leven :P

     
  • At 17 October, 2005 22:45 , Anonymous Anonymous said...

    Hasta La Vista had ik al van Arnie S. Tevens heb ik alle vier de Spaanse woorden die ik van het jaar tot drie keer toe heb moeten gebruiken geleerd van mijn geestelijk leider Bono. Uno, Dos, Tres, Cartorze. Voor de rest ga ik er van uit dat de eerstvolgende keer dat ik in Spanje kom, ik dermate belangrijkrijk ben dat de mensen daar Nederlands leren. (Wat is Spaans voor grootheidswaanzin ook al weer?)

     
  • At 17 October, 2005 22:52 , Blogger SnoopS said...

    Als je maar naar Salau of Lloret de mar gaat moet dat Nederlands wel lukken ;)

    Volgens mij is catorze toch echt frans... cuatro is vier in 't spaans (en dat had je al in deze les kunnen leren, el gee!)

    In Madrid valt 't helaas tegen met 't Nederlands en Engels. Grootheidswaanzin? Ongeveer heel Zuid-Amerika spreekt Spaans :) En 't is een mooie taal, dus als je 't Nederlands niets vindt... ik zou zeggen: probeer 't! ;)

     
  • At 17 October, 2005 23:05 , Blogger SnoopS said...

    Catorce is trouwens wel spaans (wel goed schrijven hoor, el gee)...
    maar het is 14 ;) dus als je denkt 4 bier te bestellen is 't niet Catorce cervezas, maar cuatro cervezas ;)

     
  • At 17 October, 2005 23:29 , Anonymous Anonymous said...

    Ik was me er wel van bewust dat het getal in kwestie (foutjes in de spelling daargelaten) veertien betekende. Maar waarom Bono het heeft over 1,2,3,14 is mij ook een raadsel. Mocht je me niet geloven, beluisteren maar eens de eerste 20 seconden van Vertigo. Er worden wel meer Spaanse woordjes in gebrabbeld, maar ik vond de eerste vier al een hele overwinnig op mezelf.

     
  • At 21 October, 2005 21:26 , Anonymous Anonymous said...

    Lieve Maartje, wannneer komt les 2?

     
  • At 21 October, 2005 21:55 , Anonymous Anonymous said...

    Ben ondertussen al zeker 20 keer naar de wc geweest. Wij willen les 2! Lessione dos! Por favore.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home