SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Sunday, March 06, 2005

Causalidad of geen toeval...

Weer een Spaanse tekst? Nee, deze keer gaat 't meer over spaans(talig) toeval. Ontmoet jij vaak Spanjaarden, behalve eventuele vrienden en bekenden? Ik niet, kan me niet herinneren ooit Spanjaarden tegen gekomen te zijn, behalve in Spanje. Tot afgelopen zondag.

Na wat typisch gedoe van de NS (geen trein), ontmoette ik twee meisjes uit Madrid die ook onderweg naar Utrecht waren. Aangezien de trein niet echt reed heb ik daar toen hele tijd mee staan kletsen, weliswaar in het Engels (na 2 weken Spaans lukt dat nog niet zo goed), maar toch. Ook wel een paar dingetjes in 't Spaans gezegd en wat tussenwoordjes zoals "si" en "vale". Ze vonden 't wel grappig (en vonden 't knap dat ik nu al die zinnetjes wist in 't Spaans :-).

En toen ik afgelopen vrijdag onderweg was naar college, al glijdend over het ijs vanaf de bushalte, kwam ik een jonge vrouw tegen die aan me vroeg waar ze zich bevond op haar kaartje. Het kaartje stond in een toeristische gids en die gids was in 't Spaans... :-) En ineens waren de woordjes daar weer... in plaats van "Yes" zei ik een paar keer "Si" en kwam de "Vale" ook de hoek om kijken... Alsof ze aanvoelen dat ik nu ineens een paar weken Spaans kan en daarom die mensen toevallig tegen moet komen.

Ik hoop maar dat 't voortekenen zijn voor m'n buitenlandtrip, begin toch wel steeds benieuwder te worden of ik toegelaten ben in Madrid, m'n heil ergens anders mag gaan zoeken of 't moet beperken tot bezoekjes aan anderen. 't Is alleen niet echt bekend wanneer de uitslag nou precies bekend wordt gemaakt... "de eerste of tweede week van maart", daar kan je van alles onder verstaan. Dus nog maar even wat geduld opbrengen en elke dag m'n mail kijken, hopend op een mailtje van de buitenlandcoordinator....

2 Comments:

  • At 06 March, 2005 18:33 , Anonymous Anonymous said...

    Vonden die Spaanse dames het knap dat je si zei? Wat een slijmjurken zeg!;-)

    Vale is wel weer knap...vind ik althans...

    Nee, ik ben nog nooit Spaanse mensen in Nederland tegen gekomen. Ik vind het ook leuk om buitenlands te praten. Nu spreek ik geen Spaans maar spreek wel behoorlijk Engels, Duits en redelijk Frans. Als de Franse monteur bij ons aan het werk is, probeer ik dan ook altijd zo goed als mogeljk in het Frans te communiceren.

    Italiaans vind ik zelf de mooiste taal die er is, zou ik eigenlijk best willen leren...
    En als ik op vakantie ben zoek ik Ieren op. Fijn volk en babbelt makkelijk weg.

    Johan.

     
  • At 07 March, 2005 11:54 , Anonymous Anonymous said...

    Ha die Maartje,

    Long time no see/speak/msn haha.
    Alles goed daar?
    Ik dacht ik ga nu toch eens een kijkje nemen op je blog! leuk leuk leuk :) Je hebt het maar weer druk met al die spaanse mensen in NL.
    Heb je al iets gehoord of je naar Madrid kan? Ik weet bij god niet wat je er gaat doen, maar stoer is het wel!!!
    Gisteren had ik een mega abel flashback toen ik Meiden van de Wit ging kijken en daar nu ineens reclamen voor wordt gemaakt met 'Onderweg' hihi.
    Succes met alles :)
    En als je zin hebt kijk ook eens op mijn site:
    http://www.whatshesaid.org/mypurplelife

    Liefs Lotte

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home