SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Tuesday, February 28, 2006

Colleges

Ok, hier een saai berichtje als je niet van studeren houdt ;) Maar als je wel benieuwd bent, wat ik hier nu eigenlijk doe (behalve foto's maken, het nachtleven verkennen en mensen leren kennen) dan kan dit nog wel interessant zijn.

Afgelopen week heb ik een paar cursussen uitgeprobeerd. Uitgeprobeerd ja, want je moet kiezen op de naam van een vak en dan maar zien of 't wat is. Zo gaat 't hier altijd (volgens mij in de States ook). Je hebt vervolgens een paar weken om alles bij te wonen wat je wil, zodat je een goede keuze kan maken. Dit valt in de praktijk dan weer enigszins tegen, want ik werd nogal raar aangekeken toen ik bij het 2e college van Analisis de la imagen verscheen. De docent ging ook verder waar ze gebleven waren, maar stopte er wel na 10 minuten weer mee. Mijn kortste college tot nu toe: 1,5 uur in 10 minuten. Wist niet dat die Spanjaarden zo snel konden zijn...

Eigenlijk weet ik sinds eind vorige week al ongeveer wat ik ga doen. Ik had namelijk niet echt zin om m'n week helemaal vol te proppen met onaantrekkelijke collegenamen, dus is de keuze snel gemaakt.

Bij sociale wetenschappen ga ik doen:

Sociología de la opinión pública y comunicación ded masas (Sociologie van publieke opinie en massacommunicatie)

Een vak met een prachtige man van -ik schat- 65-70 jaar. Als ik durf ga ik een keertje vragen of ik een foto van 'em mag maken, vind 't wel een mooi gezicht, zo'n oude man die voor in de klas uit eigen werk zit voor te lezen. Dat zijn ongeveer de hoorcolleges namelijk. De onderwerpen zijn meestal wel interessant, ook al is Habermas al voorbij gekomen(!). Geen tentamen (joepie!), wel van elk thema (zijn er 10) een samenvatting schrijven (van max 1 a4) en één paper. Best ok dus... Alleen de tijd is wat minder, van 20 - 21.30 u op maandagavond en dinsdagavond.

Relaciones exteriores y política exterior de la unión europea
Ik heb werkelijk geen idee, maar het zal vast over internationale relaties en buitenlandse politiek van de Europese Unie gaan. Ben niet naar een college hiervan geweest, omdat dat na deze week alweer afgeschaft was. Ze beginnen pas echt op 13 maart. En waarom ik dit vak dan toch doe? De klas zit vol Erasmusstudenten, de docente is heel relaxed, we beginnen laat, we eindigen vroeg en het tentamen zou niet moeilijk zijn. Dat klinkt wel aantrekkelijk ;)

Sociale afvallers:
Analisis sociología del discurso, omdat de man Chinees voor me praatte, het vak saai was en we achteraf hoorden dat het ook nog een slechte professor was.
Sociología del arte y la literatura, omdat het leuk klinkt, maar ongelooflijk moeilijk is als je er totaal geen verstand van hebt. Voor het rooster was dit vak ook wel fijn geweest...

En dan mijn grote liefde hier... fotografie!
Donderdag en vrijdag ga ik fluitend naar college, want dan heb ik twee fotografievakken.

Fotografía informativa
Informatieve fotografie. Persfotografie. Nieuwsfotografie. Ik had eigenlijk liever 'theorie en techniek' gedaan, maar die werd in de eerste helft van het jaar gegeven. Achteraf valt dat best mee, want de tweede les hebben we ook een basisles fotografie gehad en dat wist ik ongeveer allemaal al uit m'n fotografieboekje. Deze cursus is gewoon geweldig! Elke donderdag hebben we praktijkles. Dan gaan we dus foto's maken met camera's van school (zijn er wel veelste weinig). En elke vrijdag hebben we theorie. We moeten een hoop oefeningen doen (praktijk dus) en de 'tentamens' zijn foto's met een bepaald doel. Foto's die op zichzelf staan, een foto bij een interview en nog twee van dit soort doelen. Op de vrijdag hebben we theorie. Best praktisch voor er naast...

Historia de la fotografía
Dit past beste mooi bij het andere vak. De geschiedenis van de fotografie, waarbij we vooral veel oude foto's bekijken. Fotografiekunstenaars en hun geschiedenis bekijken. De ontwikkeling van de camera. Maar ook persfotografie in de jaren is een onderdeel. En dat sluit dan weer perfect aan op mijn andere fotografievak. Het vak sluiten we wel af met een tentamen, maar tussendoor mag je ook zelf een les verzorgen en als je dat doet hoef je minder te leren voor het tentamen. Als je Spaans niet zo geweldig is, zoals bij mij, is dat nog best lastig, maar ik heb de uitdaging aangenomen en zal dus ook een les geven samen met een ander meisje (ook niet-Spaans). De docent mocht me volgens mij wel toen ik zei dat ik het gewoon ging proberen. Toen 'ie ontdekte dat ik uit Nederland kwam probeerde hij een Nederlandse zin te zeggen, wat overigens niet erg lukte. Na wat vogelen kwamen we er toch uit dat het over klompen ging... *zucht*

Afvallers:
Ik heb er maar één meer geprobeerd, want ik wist meteen dat 't goedzat toen ik bij m'n fotografievakken was geweest. En dat was Analisis de la imagen met het college van 1,5 uur in 10 minuten. Leuk, werken met Photoshop (was wel goed voor me geweest!) maar de docent was niet erg vriendelijk en ik werd in die 10 minuten niet veel wijzer over wat het nou precies inhield. Buiten dat mocht ik maar 2 vakken bij Comunicación Audiovisual doen.

Ohja, misschien ga ik ook nog Spaans voor sociale wetenschappers doen (klinkt stoer als je geen sociale wetenschapper bent ;). Maar het valt samen met fotografievak, dus moet ik in een niveau lager en ik denk dat dat te makkelijk is (en ik er ook geen studiepunten meer voor kan krijgen).

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home