SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Wednesday, September 20, 2006

Maartje de radioredacteur II

Radioredacteur/trice (wat je wil, vind redacteur wel geschikt voor man en vrouw) week 3... weer een groot feest!

Het feest moest alleen deze week wel even op gang komen. Na de verzameling van de nieuwsartikelen heb ik er eentje van mezelf gekozen: Zeist gaat onkruid koken. Daarnaast ga ik proberen een item met de Fietsersbond en hun meet-fiets te maken (de telefoonnummers van twee weken terug zitten nog in m'n collegeblok). De fiets lijkt kansloos, net zoals twee weken terug neemt niemand de telefoon op. Het zijn dan ook vrijwilligers, die medewerkers van Fietsersbond Utrecht. Dan proberen of ik iemand van de plantsoenendienst van gemeente Zeist te pakken kan krijgen. Ook dat werkt niet echt. Op naar item 3: de Woerdense bieb bellen over iemand die alle scheldwoorden in boeken wegstreept. Degene aan de telefoon wil me niet te woord staan en ik moet wachten tot 14 uur om dan iemand anders te kunnen bereiken die dat misschien wel wil. Op naar item nummer 4 (zucht!)... de enquete op 21minuten.nl eens kritisch bekijken met iemand die verstand heeft van enquetes (toevallig iemand bij Nederlands (en de vrouw van m'n begeleider)).

Haar heb ik weer af kunnen bellen, want toen belde iemand over het onkruid terug. Ik mag langsgaan in Zeist om te kijken hoe een man werkt met zijn milieuvriendelijke onkruidvernietiger die kokend water als verdelger gebruikt. Prachtig! Na wat verdwaaltochtjes op de Uithof (overal wordt gewerkt) en in Zeist heb ik de juiste wijk gevonden. Meer weet ik niet, gelukkig is het in straat nummer 2 al raak. Daar staat meneer met z'n blauwe wagen stil op de parkeerplaats. Een mooie reportage later, een ritje op de kar rijker (weliswaar 3 meter, maarja...) stap ik weer op de fiets. Ik geniet ondertussen van m'n eerste vraag en laatste opmerking, want ik merk dat hier wel iets moois in zit. Terug op de Uithof flink geknipt (m'n reportage was 10 minuten, want ik had de recorder de hele tijd laten lopen. Je mag een reportage van 3-4 minuten maken...). Ook heb ik last van de ok-ziekte, roep op alles "aah, ok". Héél vervelend! Maar het is een mooi stukje geworden. Ik hoop 't item hier over een paar dagen neer te kunnen zetten, want ik vind dat een schriftelijke omschrijving van m'n interview echt onderdoet voor een mp3tje van het item.

Journalistiek gezien moet ik vooral nog wat doen aan m'n snelheid. Beter reageren op antwoorden, sneller met nieuwe vragen komen, ze ook in 1 x uitspreken (en geen uhhhhhhs ertussen) en die "aah, ok" eruit laten. Maarja... heb nog 7 x om te oefenen. Volgende week helaas geen verhalen van de radioredactie, want dan ben ik in Boxtel.

2 Comments:

  • At 22 September, 2006 09:52 , Anonymous Anonymous said...

    Ooh dat 'ja, ok' komt me heel bekend voor, dat had ik ook toen ik vorig jaar moest interviewen. ;)
    En dan is het heel vervelend als je je eigen interview van een uur moet terugluisteren :P

     
  • At 23 September, 2006 13:45 , Blogger 4duckie2see said...

    Heb ook last van oke-ziekte. Gelukkig maak ik geen radio :-) Grappig zijn soms de telefoongesprekken waarbij je gaat ok'en tegen elkaar. Kun je zo kwartier mee doorgaan.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home