SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Wednesday, September 06, 2006

Maartje de radioredacteur

"In de redactie van vandaag zaten ... Maartje... ". Dat kun je tegenwoordig op woensdagavond op de radio horen, op de meest succesvolle radiozender ;) Roulette FM. Tegenwoordig ben ik namelijk radioredacteur bij het programma Studentenradio, maar dat kon je ook al in een eerder berichtje lezen.

Vorige week
In de eerste week radio maken zijn we meteen het diepe ingegooid. Na een korte uitleg over de apparatuur en een redactievergadering begin ik aan m'n eerste item. Het onderwerp heb ik zelf op internet gevonden en staat op onze radiodag ook in de krant: Parkeertarieven Utrecht fors omhoog. Na wat vragen op papier gezet te hebben bel ik de Fietserbond op. Wat vinden zij nu eigenlijk van deze verhoging? Denken ze echt dat meer mensen gaan fietsen? En waar moeten die extra fietsen in de stad dan blijven, je kunt je fiets nu al niet meer kwijt... Maar daar zullen we nooit antwoord op krijgen, want de afdeling Utrecht bestaat uit onbereikbare vrijwilligers (ik snap ook wel dat die gewoon aan het werk zijn). En de Utrechtse milieuorganisaties blijken allemaal gesteund te worden door de gemeente, dus die willen geen commentaar leveren. Daar gaat m'n ene deel van m'n item.

Door naar het tweede deel: straatinterviewtjes. Gespannen stap ik op m'n fiets naar de binnenstad, maar onderweg kom ik al een man bij een parkeerautomaat tegen. Toch maar even stoppen. Na veel gekluns met m'n radioapparatuur (pause - play - rec samen gaat echt niet!), kan ik deze man toch interviewen. Iets later op Janskerkhof gaat het wat vloeiender en interview ik nog 5 mensen en neem ik opnames van iemand die veel geld in de automaat gooit.

Eenmaal terug in de studio alles teruggeluisterd, meneer 1 uit m'n montageschema gegooid en nog wat dingen weggelaten. Monteren kunnen we nog niet zelf, dus dat doe ik samen met de begeleider, die er lekker op los knipt. Uiteindelijk is 't een leuk item geworden, maar een link daarnaartoe is er nog niet. Wie weet binnenkort...

Later heb ik trouwens nog geholpen met het draaiboek maken en platen uitzoeken. Dat laatste was misschien nog wel het leukste, want -door mij- draaiden we Acda en de Munnik - Het Regent Zonnestralen, Jacques Brel - Amsterdam, U2 - Walk on en Queen - Bicycle race (achter een item over fietspouleplaatsen :P).

Deze week
Week 2 is weer anders. In week 1 waren we nog met z'n 3en (!) om items te maken, nu zijn we met 6 mensen. Dat lijkt er meer op... Terwijl de overige 3 uitleg krijgen maak ik een vragenlijst voor Betty Sluyzer, kinder- en peuterboekenschrijfster die net haar 25e peuterboek heeft uitgebracht. Haar telefoonnummer vinden blijkt ook een eitje en na goedkeuring van de vragen bel ik haar op. Ik neem het interview af via de telefoon en schrijf kort haar antwoorden op. Vanmiddag in de uitzending doet Elsie (presentatrice) dit interview namelijk nog eens, maar dan live in de uitzending. En toen was het 1 uur en was m'n item al klaar. Daarom ben ik nog even meegegaan met Nika naar Catharijneconvent (een Christelijk museum dat hipper wil worden). Verder mocht ik meehelpen met de regie: mensen opbellen om in de uitzending te komen, aftelklokjes zetten en de presentatrice aanwijzingen/veranderingen doorgeven. Allemaal prachtig!

Weer een ervaring rijker. Volgende week hoop ik weer de straat op te mogen om iemand (of meer mensen) te gaan interviewen, omdat ik de paar weken daarna dat niet zal kunnen vanwege m'n knieoperatie. Dan ga ik lekker eindredactie doen, want dan moet je toch de hele dag de telefoon bemannen.

3 Comments:

  • At 15 September, 2006 15:21 , Anonymous Anonymous said...

    Leuk Maartje! Hoe lang blijf je daar dan? Keep up the good work :)

     
  • At 15 September, 2006 15:21 , Blogger Maarten said...

    Cool hoor. Dat radiomaken lijkt me best leuk om te doen. Jammer genoeg leren ze dat niet bij Planologie. Maar de kick van een geslaagd interview / vraaggesprek ken ik gelukkig wel.

    Volgende week een deel 3 van je radiomaakblogjes?

     
  • At 15 September, 2006 18:18 , Anonymous Anonymous said...

    Klinkt idd heel leuk... Leuk als ik a.s. woensdag vanuit Liverpool je radiouitzending kan volgen....wie weet!

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home