SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Tuesday, August 08, 2006

Met een borrel op naar college*

Spaanse gewoontes en andere culturen in Spanje

Twaalf hoog in een Utrechtse studentenflat. Buiten is het Hollands weer, maar ik ga je mee (terug) nemen naar het warme Spanje. Naar wat Spaanse gewoontes en grappige dingen van andere culturen die ik daar heb leren kennen.

Om te beginnen de manier van tentamens geven. Geen voorgedrukte vragen op een blaadje. Bij het ene vak worden onderwerpen genoemd, die je zelf op moet schrijven om daarna alles te vertellen wat je weet over dat onderwerp. Beoordeling daarvan lijkt me lastig, want hoe weet je of je opschrijft wat de docent wil horen? Iets anders is een speciaal tentamen voor buitenlandse studenten. We mogen één onderwerp (uit vijf) kiezen om daar twee pagina’s over te schrijven. Niet makkelijk? Nou, als je je aantekeningen en je boek erbij mag houden valt het reuze mee!

Ook zijn er nog wat andere dingen die opvallen op de universiteit in Madrid. Overal hangen niet-rokenbordjes met de peuken ernaast en de kantine is een rokershol. Met drank weten ze ook wel raad. De kantine verkoopt bier, wijn en sterke drank. Dus als je een vak niet ziet zitten, drink je gewoon eerst een borreltje, dan gaat ’t vast een stuk beter ;). Je moet nog wel nuchter genoeg zijn een automaat te bedienen, want je moet eerst je drankje betalen aan een automaat. Wat wel erg handig is, is dat je met een 5 al het vak gehaald hebt. Hard studeren is dus echt verleden tijd als je in Spanje bent.

Over andere buitenlandse studenten valt ook genoeg te vertellen. Fransen praten het liefste altijd Frans, ook als ze in Spanje zijn en vergezeld worden van mensen die geen Frans spreken. De enige buitenlandse studenten die ik ontmoet heb die praktisch geen Engels kunnen spreken zijn Italianen. Trouwens, Spanjaarden zelf kunnen er –met dank aan Franco en het slechte taalonderwijs nu- ook weinig van. En Ecuadorianen hebben een bijzondere eetgewoonte: de delicatesse in hun land is cavia.

Mijn Amerikaanse huisgenootjes kunnen de vooroordelen over hun volk ook mooi bevestigen. De een weet niet hoe een stofzuiger aan moet. “Als ik de stekker in het stopcontact stop, doet ‘ie niets.” Ze wist niet dat er een aan-knop op zit en toen ik zei waar deze zit, zei ze: “Maar die is toch veel te groot voor een knop!”
Koken is ook een vak apart. Ze zijn trots als ze “mac and cheese” uit de magnetron kunnen maken. Dat is niet voorhanden in Spanje, dus zijn ze al blij met een eitje koken en apetrots dat ze een pannenkoek kunnen omdraaien. Toen een Amerikaanse vriendin langskwam in Nederland en we friet met saté bij Broers bestelden, zei ze: “Als ik er niet aan gewend was geraakt in Spanje, had ik nu gevraagd: Waar is de rest van het eten gebleven? Dit is nog maar het voorgerecht…”. Maar ze wist haar bordje niet eens leeg te eten…

Studeren in het buitenland houdt dus niet op bij het vakken volgen in een vreemde taal. Je leert er ook een boel over de cultuur van het land en andere culturen. En nog een veel meer, maar dat kun je het beste zelf ervaren door ook het buitenlandavontuur aan te gaan!

M'n gisteren geschreven column voor de volgende Com'info (deze heb je dus nog niet kunnen lezen ;))

1 Comments:

  • At 09 August, 2006 12:40 , Anonymous Anonymous said...

    leuk stukje! ik ben van de redactie dus ik lees hem om hem te beoordelen ;).....goedgekeurd dus :)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home