SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Friday, June 23, 2006

Donostia

M'n eerste reis alleen. Vijf dagen naar Donostia. Huh? Ging je niet naar San Sebastian? Nou, die verwarring is zelfs bij mij opgekomen toen ik bij een souvenirswinkeltje alleen maar kaarten met Donostia zag. "Ben ik al zover gelopen dat ik nu ergens anders zit (was om een berg heengelopen)?!" Maar neehoor, dat is gewoon de Baskische naam voor San Sebastian.

Over Baskenland gesproken. Ik heb me even ingelezen. Baskisch is een hele oude taal, uit de tijd van het Latijn en dus nog steeds ingebruik. Het wordt aangeleerd op scholen en universiteiten. Toen ik ooit op de website van de universiteit van Bilbao (ook in Baskenland/País Basco) keek was de hele website ook in het Baskisch en waren sommige vakken in het Baskisch. Ik begin er nu begrip voor te krijgen. De taal lijkt echt amper op het Spaans, in tegenstelling tot vele andere 'talen' in Spanje (er zijn er een stuk of 6 buiten het Castiliaans) die best wel op het Spaans lijken. Maar ja, de oorsprong ligt dan ook wel veel verder weg. Waar Latijn al niet meer 'leeft', doet Baskisch dat nog wel. In Baskenland is dan ook alles óf in het Baskisch of in twee talen. Het maakt het gebied interessant. Ook zijn er nog altijd mensen (naast de ETA) die zelfstandigheid willen. Ik heb verschillende spandoeken en zelfs een protestactie gezien. Baskenland heeft wel wat eigen wetten behouden uit de tijd dat ze zelfstandig waren, die nog steeds onder het Spaanse regime geldig zijn. Verder worden ze gewoon gelijk gezien aan de rest van Spanje.

San Sebastian zelf (ja, dat vind ik toch makkelijker dan Donostia) is vooral een badplaats. Het mag dan een stad zijn, het oude centrum is niet groot (wel mooi!) en er zijn wel 4 (!) stranden. Ook is de stad een walhalla voor surfers vanwege twee goede surfgebieden. Je moet dan ook niet raar opkijken als je de ene na de andere Australier of Nieuw-Zeelander tegenkomt.
In de tijd dat ik er was had het weer meer weg van het Nederlandse treurige weer. De eerste dag was de lucht nog blauw en scheen de zon lekker. Een graadje of 24 met een beetje wind, prima voor een badplaats. Maar op de tweede dag begon het drama. Heel de dag wolken, amper een straaltje zon én regen. En die regen is niet meer écht weggegaan de dagen erna. Af en toe stopte het even, was het een poos droog en dan begon het weer. En ik had m'n windjack en paraplu al mee naar Nederland gegeven, want ja, in Madrid regent het zelden. San Sebastian ligt verder tussen de bergen, wat een mooi gezicht geeft. Het nieuwere stadsgedeelte is ook best ok, maar er zijn niet zoveel bezienswaardigheden.

Daarom heb ik ook maar een dagje besteed aan Bilbao. Het was één van m'n reserveopties als ik niet toegelaten werd in Madrid, al zat de faculteit in San Sebastian waar ik dan heenging. Nou, ik ben blij dat ik gewoon toegelaten ben in Madrid, ik vrees dat ik me al snel zou gaan vervelen in San Sebastian en het weer is er -blijkbaar- ook niet alles. Een reisje naar Bilbao kost 70 minuten en is ongeveer de gehele tijd door de bergen. Bilbao ligt zo mogelijk nog meer in de bergen dan San Sebastian. Als je ergens in de stad staat kun je alle kanten op kijken en overal zie je bergen. Het is ook een mooie stad, met een Gran Vía (waar niet), wat leuke pleintjes, mooie gebouwen én het Guggenheimmuseum.

Waar ik voor ik naar Madrid ging nog niet zo into kunst was, heb ik nu toch al wel wat geleerd. Maar daarover misschien een andere keer, ik vond het Guggenheim in iedergeval grappig. Zeker de permanente tentoonstelling (weinig stukken, wel erg groot) was komisch. Eén hal stond vol metalen platen die rond gebogen waren, zoals het huisje van een schelp. de bovenkanten waren soms naar elkaar toegebogen en soms niet, wat blijkbaar de 'ervaring' van de kunst moest geven. Wij werden vooral dol van alle rondjes die je maakte in die slakkenhuizen.

Wij ja. In San Sebastian sliep ik met 5 anderen in een kamer in een hostel, wat een gezellige boel was. Lisa, een Amerikaans meisje is met me meegegaan naar Bilbao. En twee avonden ervoor zijn we met z'n 5en (maar Billy haakte halverwege af) uitgeweest. We hebben Spanje zien spelen in een halflege (!) kroeg onder het genot van een biertje, daarna wat gegeten om in een overvolle kroeg Australiers (daar heb je ze weer) nog wat bier weg te drinken. Dat was erg gezellig! Zomaar even een paar 'vrienden' voor een paar avonden gemaakt. Ik had alleen wel wat moeite om te wennen aan alle verschillende accenten van Engels: Lisa - Amerikaans, Aemon en Daniel - Iers (met een flink accent!) en Billy - Australier. Ik was al getraind op Amerikaans maar de andere twee varianten vielen toch niet mee.

En dan als laatste puntje (sorry voor het lange verhaal hoor!) nog mijn avondje Nederlands elftal. Na een dagje Bilbao en kennismaking met m'n nieuwe kamergenootjes (een erg gulle famliie uit Denver, USA) vond ik dat ik toch nog even voetbal moest kijken ergens. Dus ben ik erop uit gegaan, voor eten en een tent om voetbal te kijken. Dat bleek ik mooi te combineren, ik zat alleen tussen een stuk of 4 (en later 8) overenthousiaste Argentijnen! Ja, je moet soms een beetje lef hebben! Maar het was erg grappig. Ik werd een beetje raar aangekeken en moest lachen om alle "Vamos! Vamos!" "Oleeeeee!" "Aaaaaaaaah Noooooooooo!"'s. Maar ik voelde me toch wel een beetje stoer toen ik daar na de wedstrijd (gelijkstand, dat scheelde weer het twijfelen over wel of niet juichen bij een NL-doelpunt) wegging.

En zo was de hele vakantie eigenlijk een beetje. Alleen op vakantie is best eng, maar als je openstaat voor al het nieuwe is het supergezellig. Ik heb ook met niemand ruzie gemaakt, kon hélemaal mezelf zijn en niemand zei dat ik raar, vervelend of stom deed! Heerlijk!

Nou, nog maar even foto's voor het geheel hè ;) Edit: oh, toch even wat minder, want het is bedtijd (morgen word ik voor 8en de deur uitgezet ;)

3 Comments:

  • At 23 June, 2006 23:12 , Blogger Maarten said...

    Cool verslag Maartje. Zo alleen op vakantie viel uiteindelijk best mee. Nu op naar Salamanca en Holanda!

     
  • At 25 June, 2006 18:57 , Anonymous Anonymous said...

    Je iig al voorbereid op het weer wat je krijgt in NL...regen en af en toe een zonnenstraaltje ;)

     
  • At 03 July, 2006 19:56 , Blogger 4duckie2see said...

    Goed gedaan dame! Stoer, met al die mensen op pad gaan... Mooie foto's ook, alweer. :-) Vooral die donkere luchten zijn prachtig!

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home