SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Monday, August 07, 2006

Studeren en uitgaan: het harde leven van een Erasmusstudente in Madrid

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de Com'info (het blaadje van m'n studievereniging), maar ik dacht misschien is het als samenvatting wel mooi om hier ook te plaatsen. En waarom nu pas? Ik las 'em even ter voorbereiding op het schrijven van het volgende artikel over Spanje in de Com'info.

Studeren en uitgaan:
Het harde leven van een Erasmusstudente in Madrid


Studeren in het buitenland: een andere taal en cultuur, nieuwe vrienden, feesten en vakantie vieren. Een goede omschrijving van het leven van een Erasmusstudent, maar wel erg algemeen. Daarom wil ik als redactielid jullie introduceren in de echte wereld van de Erasmusstudent.

Je gaat als Erasmusstudent weg om ergens anders te sturen, in mijn geval aan Universidad Complutense de Madrid. In Spanje dus. Met een half jaar Spaanse cursus in het hoofd, het vooruitzicht op twee vakken bij de Spaanse tegenhanger CIW en de rest bij Sociologie vanwege een ongunstig contract. Een doodszonde, want Comunicación Audiovisual (zoals de Spaanse CIW heet) heeft zoveel praktische en boeiende vakken. Toch ben ik blij met mijn keuze. Binnen CIW ben ik gewoon bezig met een hobby: fotografie. Bij het geschiedenisvak worden bekende fotografen en hun werken bekeken, terwijl ik bij fotojournalistiek zelf aan de slag moet. Beiden zijn een hele uitdaging, zowel door de inhoud als de taalbarrière. Bijvoorbeeld bij fotojournalistiek bestaat een opdracht uit het fotograferen van bekende personen tijdens een interview. Een hele uitdaging als je geen Spaanse beroemdheden kent en al helemaal niet weet waar je ze kunt vinden. Maar het is gelukt! Tijdens een conferentie voor de nieuwe film Bienvenido a casa (Welkom thuis) heb ik door de zaal gerend om twee acteurs en de regisseur op de kiek te zetten. Dat geeft echt een kick: eerst een cultuurbarrière overwinnen om vervolgens professionele fotograaf te spelen.

De fotografievakken zijn met wat handen- en voetenwerk goed te volgen. Helaas geldt dat niet helemaal voor mijn andere vakken waarbij docenten voorlezen uit eigen werk en ik mag proberen dat in hetzelfde tempo op te schrijven. Onmogelijk voor een studente met een half jaar Spaanse kennis. Daarom wordt er door veel Erasmusstudenten niet hard gestudeerd. De tijd die dan overblijft gebruiken we dan ook voor vakantie en feesten.

Zo was ik afgelopen weekend nog in Barcelona om de architectonische werken van Gaudí te bewonderen en te genieten van het strand. En wat betreft uitgaan, het Madrileense uitgaansleven staat bekend als het beste van Spanje. Dat zegt genoeg! In een gemiddelde uitgaansnacht bezoek ik met vrienden een paar barretjes, een club om soms nog af te sluiten met churros. Dit is de Spaanse tegenhanger van shoarma en bestaat uit gefrituurde aardappelstengels met chocoladesaus. Uiteindelijk lig ik dan rond 7 uur in mijn bed. En dat is natuurlijk ook hard werken, dat uitgaansleven…

Om van het uitgaan te bekomen ga ik vaak met vrienden naar het Retiropark hier in de stad. Dat is op zondag het toneel van vele trommelaars die er een vrolijke boel van maken. Bovendien is het een prachtig park met twee paleizen en een vijver om bij rond te hangen. En dan kan ik er op maandag weer tegenaan om te proberen iets te begrijpen van wat de docenten in het Spaans vertellen.

In m’n volgende column zal ik het wat meer hebben over de verschillende culturen die ik heb leren kennen als student in het buitenland. En die volgende column zal ik binnenkort posten, want die heb ik net geschreven.

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home