SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Saturday, August 02, 2008

Wist je dat... (Chile)

  • Chilenen graag alles verkleinen, zoals momentito en allerlei woorden waar ik nu niet op kan komen
  • De verkeerslichten van de afbuigende auto's gelijk op groen staan met die daar overstekende voetgangers... opletten dus! (zoiets als wij met fietsers wel eens hebben)
  • De meeste metrostations geen automaten hebben om kaartjes te kopen (toch opvallend vond ik)
  • Veel dingen hier best heel erg achterlopen bij wat wij gewend zijn... ik zag een EOS 350D in de etalage liggen (maar geen nieuwere) bijv. En ze hebben geen Ipods, maar namaak-Ipods (waarschijnlijk zijn de originele te duur). De mobieltjes zijn twee keer zo dik als de mijne (ok, ik heb net een nieuwe maar toch). Denk dat dat de economische situatie is.
  • De prijzen liggen hier wel wat lager over 't algemeen, al zijn veel dingen voor Chilenen wel echt duur, omdat ze zo weinig verdienen.
  • Er zijn genoeg Chileense jongeren die niet naar de universiteit kunnen, omdat ze die niet kunnen betalen en hun ouders ook niet. Er zijn maar een paar goede universiteiten, waarmee je wel een goede baan kunt vinden, maar die kosten vaak veel geld. Gevolg: de kinderen van arme Chilenen blijven ook arm. Een andere oplossing waar ik heel veel bewondering voor heb is voltijd werken en daarnaast nog studeren. Twee vrienden van Judy werken 5 dagen in de week, voltijd (dat is hier 44 uur ofzo) en gaan daarnaast 3 tot 5 avonden per week naar de universiteit. Dat is hun enige manier om hun studie te kunnen betalen. Over vier jaar (zucht!) kunnen ze dan hopelijk een betere baan vinden.
  • Zes dagen in de week werken is ook nog geen uitzondering trouwens...
  • Ik begrijp helemaal waar de straatverkopers in Madrid 't idee vandaan hebben om zo te verkopen... ik werd vandaag doodgegooid met 'paraguas! paraguas!' (paraplu's...) 't Regende namelijk. Maar ook zonder regen wordt er werkelijk alles op straat verkocht, van zelfgekookte (!) maaltijden tot een pakje zakdoekjes tot sokken, leesbrillen en hoofdlampjes. Echt van alles en nog wat. Allemaal illegaal natuurlijk.
  • De hele (?) stad is opgebouwd uit rechte straten, waardoor je dus heel makkelijk de weg kunt leren, maar ook weer net zo makkelijk kunt verdwalen. Door alle 'cuadras' (quadras?) (vierkanten) weet ik soms helemaal niet meer in welke winkelstraat ik zit, maar je bent zo weer ergens anders met al die rechte wegen. Geen misleiding iig! In Viña del Mar waren er ook veel cuadras.
  • Je hebt hier hele straten met één ding. Of hele stukken in iedergeval. Vanmiddag zou ik geld gaan wisselen voor Peruvaanse Sol. Er zaten wel 10 van die geldwisselkantoortjes naast elkaar daar, maar de meeste (had geen zin om ze allemaal af te gaan) hadden geen Sol. Zelfs niet als ze er wel een koers voor hadden staan...
  • Ik ben ook al de bankenbuurt, de fotografiewinkeltjes/zaakjes (met toch vooral analoge camera's, rolletjes en gewoon ontwikkelen) en schoenenbuurt tegengekomen.
  • Over schoenen gesproken... dat zijn geen zapatos hier, maar calatines (?). Iets anders iig en 't lijkt op sokken (calcetines) maar 't is 't niet. Judy is niet in de buurt, dus kan 't niet checken. En dat is niet 't enige woord waar ze hier wat anders voor hebben... zo ook voor aardbei, abrikoos, komkommer, spinazie (soms), bus en nog vele andere woorden. Over een universele taal gesproken ;-)
  • Buiten dat er natuurlijk toch al niets te maken is van dat Chileens. Ben benieuwd of ik er wat meer van begrijp in Peru en Bolivia ;-).

En ja, ik ga nu even snel op zoek naar waar ik foto's kan laten online. Moet alleen de internetkabel delen met nog een paar huisgenoten, want 't draadloos netwerk ligt eruit. Dus wie weet duurt t nog weeeeeeken. Chau!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home