SnoopS' hoekje

No puedo creer mis ojos...

Saturday, October 18, 2008

Dulce de leche oftewel mangar


In (vooral) Chili en Argentinie kom je er niet onderuit. Dulce de leche (of mangar zoals ze in Chili zeggen). In Argentinie was 't misschien nog wel erger dan in Chili. Het zit in potjes (voor op je brood, voor op je pannenkoek, voor om zo op te eten), het zit op koekjes (alfojar, maar blijkbaar schrijf je 't net iets anders want een plaatje kan ik niet vinden), je kunt er ijs van kopen, ze hebben er ook snoepjes van, je doet 't op flan, 't zit tussen Oreo-koekjes (ja echt!), ... En vast nog wel meer dingen.

En wat 't is? Zoet van melk betekent het. En het is een soort caramel-ige substantie. Gemaakt van melk. Echt. Je gelooft 't niet als je 't eet hoor. Maar het is wel zo. Gecondenseerde melk carameliseren in een pannetje. Gaat verder weinig doorheen begreep ik.

En dat kwam ik dus net tegen in de C1000 in Overvecht. Eén momentje was Zuid-Amerika weer heel dichtbij! Mijn oma heette 't trouwens. Niet dat 't nou zo'n favoriet van mij was. Want elke dag overal dulce de leche, geef mij dan toch maar die jam. Maar voor de variatie was 't wel lekker :-)

Labels: , ,

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home